Tuesday, September 10, 2013

#6 Champinjonpaj med spenat

En nybakad paj är en riktig höjdare. I denna lite ovanliga variant har jag bladspenat i pajen istället för i salladen bredvid. Hoppas det smakar!


Champinjonpaj, 4-6 portioner

Pajskal
2 1/2 dl vetemjöl
100 g smör
1 ägg
1 krm salt

Fyllning
15 cm purojlök
300 g champinjoner
300 g babyspenat
1 pressad vitlöksklyfta
smör till stekning
salt och peppar

Äggstanning
3 ägg
2 1/2 dl mjölk
2 krm salt
1 krm vitpeppar
1 dl riven ost

Blanda all ingredienser till pajdegen och nyp ihop till en fast deg, låt vila i kyl 30 min. Tryck därefter ut degen i en smord pajform, ca 24 cm, nagga botten med en gaffel och förbaka skalet i ugn 15 min på 175 grader varmluft. Skölj och dela champinjonerna, stek dem gyllenbruna i smör, salta och peppra. Lägg i löken i pannan och stek med till fin färg. Lägg därefter i spenaten och stek ut allt vatten, det är viktigt att inte någon vätska finns kvar i bladen, då blir pajen vattnig. Tillsätt vitlök och smaka av blandningen med salt och peppar. Lägg fyllningen i pajskalet, blanda ingredienserna till äggstanningen och häll över. Grädda mitt i ugnen ca 45 min på 175 grader till fin färg.

Till servering
Tomater
Olivolja

No comments:

Post a Comment